Pascale Van Damme: “Eén van de belangrijkste levenslessen heb ik van mijn grootmoeder geleerd.”

Pascale Van Damme werkt sinds 2004 voor Dell, waar ze van verkoopdirecteur opklom tot managing Director Dell EMC BeLux. “Het is een voorrecht om voor een groep te kunnen werken die in het koppeloton zit van de technologische veranderingen”, zegt Pascale Van Damme met onvervalst Gents accent, “omdat we op die manier ook de transitie van de samenleving aansturen.”




Na het verschijnen van zijn boeken ‘Sterke Verhalen, Sterke Leiders’ en ‘RAAK!’ deed Raf Stevens vele interviews met leiders. Alle verhalen staan op www.rafstevens.be en op de blog www.watisjouwverhaal.be.

Meer info

Ze benadrukt dat die veranderingen ook grote gevolgen hebben voor de manier waarop we werken en leiding geven, en dat organisaties maar kunnen standhouden als ze hun talenten optimaal laten renderen. Tegelijk steekt ze haar ambities niet onder stoelen of banken. “Eén van de belangrijkste levenslessen heb ik van mijn grootmoeder geleerd”, zegt ze. “En die is dat je moet opkomen voor jezelf en moet doen wat je denkt te moeten doen, uiteraard altijd met veel respect voor de mensen om je heen.”

Ontwikkelingen in de samenleving creëren nood aan ander leiderschap

Dell Technologies kwam in september 2016 nog in het nieuws door de overname van EMC, waardoor de groep nu goed is voor een omzet van 74 miljard dollar. De groep mag zich marktleider noemen in heel wat segmenten zoals storage, converged infrastructure, cloud, servers en virtualisatie. Dell Technologies zal de komende jaren focussen op de snelst groeiende domeinen in de it-sector zoals hybrid cloud, software-defined datacenters, geconvergeerde infrastructuur, platform-as-a-service, data analytics, mobiliteit en cyberveiligheid. Tegelijk heeft het bedrijf ook duidelijke duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Zowel die duurzaamheid als de technologische focus sluiten eigenlijk naadloos aan op de persoonlijkheid van de managing director.

Pascale Van Damme, die in 2014 verkozen werd tot ICT-Woman of the Year en in haar jeugd nog Belgische kampioene roeien was, steekt niet weg dat ze altijd erg ambitieus is geweest. “Ik ben inderdaad bijzonder gedreven”, zegt ze. “Maar daar is volgens mij niets mis mee. Ik denk dat ik het van mijn vader heb. Die vond het goed als ik de tweede van de klas was, maar kon dan toch niet nalaten om dan langs zijn neus weg even te melden dat eerste zijn nog beter is.” In 1991 ging Pascale Van Damme aan de slag bij TNT Express Worldwide. Eerst bij ‘customer care’, vervolgens proactief bij ‘internal sales’. Ze bleef vijf jaar bij die werknemer en deed er ervaring op in product management, marketing en internationale key accounting. Daarna vertrok ze naar Proximus. Haar belangstelling voor nieuwe technologieën bracht haar daar tot de functie van Corporate Key Accounting – een ideale springplank voor de volgende fase van haar carrière bij Base, waar ze de business unit Corporate Business oprichtte. Een ontmoeting met Frank Bitoun, de voormalige algemene directeur van Dell België, leidde uiteindelijk tot haar huidige functie.

Hart op de tong

Openheid en eerlijkheid zijn waarden die ze als CEO én als mens heel hoog in het vaandel voert. Zelf draagt ze ook het hart op de tong. “Niemand kan ernaast kijken”, zegt ze, “dat een aantal ontwikkelingen in de samenleving zoals de digitalisering, de globalisering en de individualisering ervoor zorgen dat we vandaag helemaal anders leven dan pakweg nog maar twintig jaar geleden. Zaken doen gebeurt op een andere manier. Het betekent ook dat er een nood is ontstaan aan een nieuw soort leiderschap, waarin creativiteit en empathie kernoorden zijn. Het nieuwe leidinggeven vraagt ook competenties als bruggenbouwer en als psycholoog om een goed inzicht te krijgen in mensen zodat ze op de juiste plaats terechtkomen om hun talenten maximaal te benutten. Daar worden ze niet alleen zelf beter van, het komt ook ten goede aan de organisatie. Het is daarbij heel belangrijk om medewerkers ook een stem te geven. Daarom hebben we ook een onderzoek opgezet met de naam “Tell Dell”.  We zijn er ons als organisatie immers heel goed van bewust dat we in mensen en in hun talenten moeten investeren om het verschil te kunnen maken.”

21 doelstellingen voor 2020

Dell is één van die organisaties die duidelijk de boodschap van Simon Sinek hebben begrepen en de medewerkers hebben doordrongen van het belang van het kennen van de missie van het bedrijf. “We willen technologie op de best mogelijke manier inzetten om het leven van de mensen beter te maken en om de planet te helpen vrijwaren”, zegt Pascale Van Damme. “In 2012 hebben we het Dell 2020 Legacy of Good Plan gelanceerd om duidelijk te maken op welke manier we onze missie willen waarmaken en om een traject op te zetten rond sociale en ecologische duurzaamheid. We focussen daarbij op drie domeinen: we zetten initiatieven op die het milieu ten goede komen, we versterken onze communities en we mikken op een zo inclusief en divers mogelijk team van medewerkers. Toegevoegde waarde creëren in die drie domeinen moet er uiteindelijk voor zorgen dat mensen kunnen groeien en hun volledige potentieel kunnen benutten.”

Communicatie is 90% van de strategie

Pascale Van Damme is iemand die goed reflecteert over hoe ze haar rol als leidinggevende moet waarmaken om zo goed mogelijk bij te dragen tot het bereiken van de doelstellingen die Dell heeft vooropgezet. “Ik geloof heel sterk in diversiteit van teams”, zegt ze. “Elke organisatie heeft verschillende talenten nodig om haar ambities waar te maken. En daarom weet ik ook goed welk persoonlijkheidstype ik zelf ben. In de bekende MBTI-persoonlijkheidstest, zijn rood en geel duidelijk mijn dominante kleuren. De persoonlijkheidskenmerken die daarbij horen, horen ook bij mij : doortastend, assertief en scherp, maar ook vrolijk, opbeurend en bezield. Bij de samenstelling van teams is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je mensen hebt die complementair zijn. Diversiteit is voor mij enorm belangrijk, maar die gaat verder dan alleen de genderverschillen.

Natuurlijk zijn mannen en vrouwen anders. Ik zie het als een belangrijke rol van de leidinggevenden om van die verschillen optimaal gebruik te maken. Iedereen is goed in een welbepaald domein en is daardoor eigenlijk zijn of haar eigen puzzelstukje. Als je er als leidinggevende in slaagt die puzzelstukjes goed te leggen, dan boek je resultaten en is de voldoening ook groot. Daarbij is communicatie enorm belangrijk. Sterker nog: een strategie en een missie kunnen maar worden waargemaakt als iedereen “mee” is. Het komt erop aan om verbondenheid te creëren en dat is vaak gemakkelijker met een goed verhaal. Een strategie en een missie staan of vallen voor 90% met efficiënte communicatie.

In het roeien heb ik geleerd hoe belangrijk teamwork is. Hoe groot een roeiteam ook is, niemand mag ook maar één foutje begaan, of het hele team wordt afgestraft. In deze discipline is er geen plaats voor een zwakke schakel. Tijdens de vakanties was ik roeimonitrice bij BLOSO. Daar heb ik geleerd om mensen in functie van hun vaardigheden in dezelfde richting te laten evolueren. Dat is een ervaring die me ook vandaag nog contant helpt in mijn job. Weten en begrijpen hoe iemand functioneert is het fundament voor een efficiënte samenwerking. Dat is van essentieel belang in een relatie met medewerkers of klanten. En ten opzichte van de concurrentie helpt die instelling om op hun reacties te anticiperen. Iedereen is anders, en iedereen evolueert. Wie als leidinggevende in staat is om daar permanent rekening mee te houden, kan enorm veel bereiken.”

Inspiratie en energie

Inspiratie haalt Pascale Van Damme naar eigen zeggen uit de waarden die haar ouders haar hebben meegegeven, maar ook uit alle ontmoetingen, reizen en ervaringen die ze in haar rijkgevulde leven al heeft meegemaakt. Ze haalt haar energie immers voornamelijk uit twee eenvoudige zaken: leren en geven. “Ik zegde al dat mijn vader de lat hoog legde, maar hij heeft me ook een groot gevoel voor rechtvaardigheid bijgebracht, ongetwijfeld omdat hij zijn brood verdiende als criminoloog. Mijn moeder was dan weer een optimistische en voluntaristische vrouw. Zij heeft veel gereisd, veel mensen ontmoet en ook natuurrampen van heel dichtbij meegemaakt, zoals de tsunami in Thailand. Haar zin om ten dienste staan van anderen en haar open blik op de wereld vormen ook nu nog iedere dag een bron van inspiratie voor mij. Ik ga dan ook geen uitdagingen uit de weg.

In de lente van 2015 nam ik bijvoorbeeld deel aan een expeditie naar de Himalya. Drie dagen voor de grote aardbeving die Nepal trof, waren we daar nog. Ik heb van die expeditie enorm veel opgestoken, net als van de reizen die ik eerder maakte naar India en Zuid-Amerika. Onder meer ook de bevestiging van het inzicht dat mensen die samenwerken tot enorm veel goeds in staat zijn. Ik kan dan ook niet genoeg benadrukken hoe belangrijk en vormend het voor jonge mensen is om in hun jonge jaren een zo breed mogelijke horizon te krijgen.”  Als andere inspiratiebronnen noemt ze ook Richard Branson, “omdat hij in al zijn businessactiviteiten altijd “fun” hoog in het vaandel is blijven voeren” en Nelson Mandela “omwille van de ongelooflijke mentale kracht die hij heeft gehad in zijn jaren in de gevangenis en daarna om zichzelf niet door wraakgevoelens te laten leiden.” Dat ze precies Branson en Mandela noemt is allicht geen toeval, want ze straalt ook zelf een tomeloze energie uit, die zich niet alleen vertaalt in de duidelijke wil om de doelstellingen van Dell waar te helpen maken, maar ook om zichzelf te blijven ontwikkelen. “Het is de verantwoordelijkheid van leidinggevenden om die wil tot zelfontplooiing ook bij medewerkers te ontwikkelen en hen daarvoor alle kansen te geven” besluit ze.



OVER RAF STEVENS

Raf Stevens (46) heeft ruim twintig jaar ervaring in communicatie. Sinds twaalf jaar is hij zelfstandig actief in business storytelling. Raf ondersteunde al tal van bedrijven en organisaties in het vertalen van strategie- en verandertrajecten naar sterke verhalen. Hij begeleidt ook managers in het succesvol inzetten van hun persoonlijke verhaal. Raf is ook de host van de Story Club podcast, een interviewprogramma over storytelling, communicatie en leiderschap.

Maak kennis

Geef een reactie